Friday, December 12, 2014

Fransyska

Dagen började med att jag stoppade en fransyska i lergryta och då menar jag inte min lilla tös utan just den styckningsdel, som kallas så. Det är köttet från Huså gård, som kom till användning igen och det blev verkligen gott. Det tyckte Noomi också, som fick vara med på små provsmakningar under resten av dagen.


Fransyskan, den levande, satt för övrigt och jobbade lite under förmiddagen medan jag koncentrerade mig på datoriserade julklappar, dvs. bildkalender till svärmor, vilka jag gjort i en massa år nu. Det är tolv bilder av Paula från året som gick och det brukar vara uppskattat. Hon tar då och då fram gamla kalendrar och bläddrar i.


Vid tolvtiden körde jag fram henne till centralen för en träff med vännen O och därefter for vi ut till stugan, Noomi och jag. Väl där satte jag först på kaminen på verandan och sedan kaffe som avnjöts med lussekatt inne i storstugan. Där inne vilade också lilla vovven i vanlig ordning och i djup sömn hela tiden vi var där.

Noterta de tre adventsljusen i bakgrunden
Efter kaffet mixtrade jag med min fotogenlykta, som behövde få ny strumpa och putsat glas. Att trä på strumpan var knöligt, m,en lyckades till sist och med rent lampglas blev det ett väldigt kraftigt ljus som kom väl till pass nr jag satte mig att måla färdigt en bild, som än en gång är hämtad från gamla Remmene. En vy av boningshusen ute ifrån åkern i söder.


Vid fyratiden stack jag hem igen och började förbereda kvällens bjudning för Paula o Jimmy. Det är kul att ordna lite extra på fredag kväll och dessa nära ungdomar är bra därför att man inte behöver vara trevligare än man orkar en fredag kväll. Efter maten såg vi ett program om svenska hjältar och sedan en repris av På Spåret från förra veckan. Denna gång gick det bra och jag  utklassade Filip & Fredrik med 36 poäng, .De hade bara 32 ...

No comments: