Monday, January 10, 2011

Årets första skälvande minuter...

.. har redan övergått till dess första skälvande dagar. Jag har inte gjort ett skit för att tala klarspråk. Bara suttit och roat mig med att leta ättlingar till Elisabet Andersdotter som föddes mot slutet av 1600-talet och som blev min mormors mormors mormors mormor.

Men nu är det slut på slödagarna och i morgon inleder jag min 76:e termin på läroanstalten där jag får min utkomst. Vi har haft studiedag idag och någon hade räknat ut att det är 98 skoldagar kvar till sommarlovet. Det låter överkomligt. Jag ser för övrigt på Facebook, att flera av mina elever motvilligt erkänner att det skall bli skönt att börja igen. De har inte så rik fritid som jag och letar inga ättlingar till någon gammal anmoder.

För att återgå till Elisabets ättlingar så har jag inte heller i detta släktträd funnit några kändare personer. Dock finns där ett par stycken som nått lite mer bemärkta platser i samhället. Superkändis på det lokala planet är förre folksskoleläraren Anders Petter Johansson, som var fyrmänning med min morfars mor. AP J levde mellan 1853 och 1942 och har blivit hågkommen i hembygdskretsar för alla de mycket utförliga uppsatser han skrev om livet i det gamla bondesamhället, så som han kände det från sin hemsocken Tarsled. Dessa anteckningar kan man läsa i Herrljungaboken från 1956.

Anders Petter fick flera barn och ett av dem Elof, tog sig efternamnet Lindeborg och blev militär, stationerad på Gotland. Där var han bl.a. kommendant på ett läger som upprättades för tyska krigsfångar efter andra världskriget. Han blev också Gotländska stövarklubbens förste ordförande. Fast fan vet om det är så mycket märkvärdigare än att driva runt ett fattigt torp ute på Svältorna med huset fullt av ungar och kärringen ständigt på gång med en ny.

Förresten. Jag gjorde lite nytta under de först skälvande dagarna. Jag var på Myrorna och fann fem nya stenkakor. En med Yves Montand (Les Feuilles Mortes) två med Glenn Miller, en med Tommy Dorsey o ch en med Doris Day. Under några härliga timmar på fredagen hade jag tillfälle att avnjuta dessa ute i stugan tillsammans med ett frasigt wienerbröd och nybryggt kaffe.

No comments: