Monday, January 14, 2013

Första veckan

Terminens första vecka sa bara swish och så var den förbi. Det känns bra. Redan om fyra veckor är det februarilov och då blir det besök hos den förstfödde. Det känns också bra. Helgen tillbringades sedan i stillhet och med att plocka ut julen. Det är fortfarande en lite trist "Alfgons-Åberg-stämning" över detta.


I stugan varar dock julen än till påska. Jultomtar, kulljusstakar, bonader ochänglaspel kommer fram i god tid till första advent och står kvar tills de blir ersatta av påskris och gula små kycklingar. I fredags var jag där och för första gången gjorde jag precis vad jag ville utan en tanke på skoladministrativa sysslor. Jag har nämligen gått in i deltid och kan på sätt och vis sägas ha påbörjat min pensionering. Smygpensionering. Det kändes ännu bättre.


Jag fick också tillfälle att vara ute i stugan  några timmar på söndag kväll medan A var på besök hos "flickorna", ett gäng damer. De har setts ett par gånger om året ända sedan de slutade på folkhögskolan en gång i en grå forntid och nu gav det mig tillfälle att fira söndagskväll i timmerkojan. Tyvärr visar inte A samma entusiasm som jag inför att sitta i ett litet skogspörte en januarinatt i 15 graders värme och lyssna på stenkakor. Den entusiasmen har jag och timmarna bara flög förbi. Det kändes allra bäst.

No comments: