Friday, March 28, 2008

Fast efter vild polisjakt genom Solna!

Ja, med en viss liten överdrift kan dagens text sammanfattas som rubriken ovan. Det började med att vi for ut till gammal klassisk filmterräng och såg premiärföreställningen av "Flyga drake" på Råsunda filmstad. Filmen var bra. Mycket bra och vi var kanske lite gripna av historien när vi lämnade biografen.

Kanske var det därför jag glömde sätta på ljuset på bilen och körde, utan att själv märka något, till Statoil vid Solna Centrum för att tvätta bilen. Vi märkte inte heller att vi var förföljda och jag vart mycket överraskad när jag möttes av en glad poliskvinna som konstaterade att bilen var lite mörk. Och att den saknade skattekvitto.

Jävlars, tänkte jag, det här blir dyrt. Den här bilen är ju tyskimport och sätter inte på ljuset själv, men jag kunde utan större ansträngning visa hur överraskad jag var. Det blev i stället ett trivsamt samtal om filmen vi sett, om att jag - och bilen - bor i Trollhättan och om att jag utan risk kunde blåsa i alkometern, vilket jag också gjorde.

Och en dator visste att jag faktiskt betalt min skatt men glömt sätta på kvittot. Kanske var det detta i kombination med min gemytliga trevlighet och poliskvinnans mycket ämabla framtoning, som gjorde att jag slapp undan med blotta förskräckelsen. Jag som levt i den fasta förvissningen att kvinnliga poliser är maskuliniserade matcho-skator med is i blick och syra i tal. Så fel man kan ha....

1 comment:

Anonymous said...

*asg* matcho-skator Det var ett nytt ord...Jag tror att det helt och hållet var din enorma charm som gjorde att du slapp undan böter.
Ha det bra och hälsa övriga.
Kram från Ammii