Wednesday, June 25, 2008

Den gamla byvägen


Detta blir ett inlägg som verkligen lever upp till min bloggs stolta intentioner. Känslan av nostalgi var nämligen stor, när jag igår anlände till min barndoms sommarparadis med buss. Förra gången jag åkte dit i annat än bil var det med tåg, men stationen är nedlagd och riven för länge sedan. Precis som så många andra, som föll offer för banverkets rivningshysteri på åttiotalet.
Fast jag kom på att senast jag gick den här vägen bör ha varit under mina studieår i Göteborg och de slutade 1973 - för 35 år sedan. Åtminstone som jag gick den i sin helhet. Vägen gick, och går, från stationen till grannsocknen och passerar morbrors och mosters gård. Jag har ett tydligt minne av att jag faktiskt åkt här med häst och släde någon gång runt 53-54 och att det var morbror Olle som mötte vid tåget den gången.

No comments: