Thursday, April 05, 2012

Eufori

Det är inte ofta jag tar upp jobbet på detta forum men något av det mest positiva med det, är alla trivsamma elever man har och ibland berör de mig lite extra. Som nu de två väninnorna M och M. Två tjejer i nian med personlig stil, hög social kompetens och en begåvning som gör att de aldrig kommer att behöva försörja sig bak en kateder.

Jag brukar inte lägga märke till hur elever ser ut, än mindre hur de klär sig men M och M dyker ibland upp i snäv svart kjol, vit blus och svart basker, såsom hämtade ur en fransk fyrtiotalsfilm. Det klär dem.

Nu har vi haft nationellt prov i biologi och när M1 fick veta detta i januari sprack hela ansiktet upp i ett stort leende. ”Gud vad roligt det ska bli” var hennes spontana kommentar medan M2 tog beskedet med lite mer fattning.
Vi har nu haft provet, både teoretiskt och praktiskt och jag har rättat dem och vad händer?

Jo, som enda elev på skolan har M1 plockat in MVG medan M2 fick VG, en poäng från gränsen till MVG. Jag meddelade dem på facebook (det ställe där man bäst når sina disciplar) igår kväll och det vart jubel och glädje, inte bara hos barnen utan även deras mödrar.

Idag förstod jag att beskeden kom lägligt ty M1 har haft en downperiod som handlat om delat boende hos föräldrar och M2 har känt sig allmänt misslyckad i skolan. Det behövs ju så lite för att humöret ska pendla i den åldern och nu var plötsligt alla dimmor som bortblåsta. ”Vi är så lyckliga” bubblade det ur dem när vi åt lunch idag. ”Det är inte bara betyget utan att ALLT plötsligt är som en solig sommaräng!”

Jag råkade hamna mellan dem vid bordet och det bubblade verkligen om dem av sådan lycka att det nästan var lite jobbigt att sitta mitt i korselden av eufori. Men som sagt, deras lycka berörde mig. Kanske också lite för att jag känner igen dem i en för mig mycket kär dotter.

No comments: