Sunday, October 01, 2006

Rubbad cirkel

Ack hur trist vart inte denna lördag, jämfört med förra. Då - en mysig aftonfärd efter tuffande ånglok genom ett sörmländskt skymningslandskap. Nu - en orgie i all den bedrövelse man kan finna i vår svenska skola.
Det var bokcirkel denna helg och jag offrade familjeliv för att vara med några läsande kolleger. Hade redan på förhand bestämt att detta skulle bli sista gången för de två kolleger bland cirkeldeltagarna, som jag har lust att träffa på min fritid, kan jag lika gärna se över en öl på någon av stadens pubar. Båda bor i Trollhättan.
Det började bra med god mat och trivsamt samspråk kring de böcker vi läst. Denna gång Kejsaren av Portugallien och Tunströms Tjuven. Jag fick till och med tillfälle att glänsa lite genom att berätta vad silverbibeln är för något och om det språk den är skriven på.
Lagom till kaffet i salongen gick dock våra två mest snackesaliga gnällspikar igång. Båda hade haft bedrövliga lektioner i en och samma klass under veckan. Och nu fick vi detaljerade skildringar av hur ungarna betett sig. Först mot en äldre kvinnlig pedagog och sedan mot en yngre manlig. I sammanlagt 45 minuter. Ett vältrande i elände, misär och kränkande behandling.
Jag vet att dessa ungar kan vara jäkliga och jag har själv drabbats av dem men att formligen dränka in en lördagskväll i det här spädde bara på den olustkänsla många har inför tanken på läget i vår svenska skola. En bilburen lärare lämnade redan kl 10, förebärqande barnvaktsbekymmer och jag följde med, förebärande transportbekymmer. Ytterligare en, hon som jag gärna delar en öl med, följde med, förebärande ingenting.
Det var synd om värdinnan som ansträngt sig och gjort allt så bra...

Men!!! Nästa helg kommer Martina upp till Stockholm för att få sin 40-årspresent. En mattinéföreställning av Trollflöjten på Kungliga Operan! Det blir grejer det!

No comments: