Sunday, May 16, 2010

Samling vid pumpen

Samling vid pumpen sjöng Ulf Peder Olrog på femtiotalet, men det gjorde inte vi igår. När vi samlades vid den pump som förser stugorna med sjövatten visade det sig att tilloppslangen släppt och låg lös på marken med motorn pumpade luft för glatta livet.

Detta lyckades vi fixa och glad i hågen kunde jag åter överlåta diskandet på min bättre hälft. Blott för att finna att vattnet strax skulle sina igen. Slangen låg åter lös bredvid pumpen. Det hade väl varit ett uthärdligt besvär om inte pumpuslingen stått nedanför en tvärbrant sluttning ned mot sjön.

Tredje gången vattnet tog slut gav vi upp och skall nu ta med kopplingsdelarna till en rörfirma för att utröna om de är utslitna eller om något saknas. Motvilligt måste jag dock erkänna att jag nu vet betydligt mer om pumpar än jag gjorde bara för en dag sedan och det kan ju inte heller skada.

För övrigt är att notera att vi hade en härligt solig eftermiddag vid stugan där kycklingspett och potatissallad kunde avnjutas under en molnfri himmel på bryggan. Allt medan småfåglarne flaxade och pepo runt omkring oss.

4 comments:

Anonymous said...

så kan man då se detta på två sätt, hade du inte opererat knät så hade du lugnt stannat kvar "uppe" på berget, men när knät nu är fixat så slängde du dig likt en vig tonåring ned för berget. *Vilket som bedöms för positivitet får du själv avgöra.//syse

eva said...

Vad kul, har ni också en brygga? Idag råkade jag benämna altanen här med samma ord- att jag kan plocka vinbär från nysatt buske "från bryggan".

India said...

Jag gillade absolut Owe och hans härliga visor även om jag är väl ung skulle jag tro men jag är matad sedan barnsben med varmkorv-boogi. Roligt med jämförelsen av S Härene kyrka, jag har haft barndop i ruinen en gång och jag försökte då föreställa mig hur den såg ut före branden men det här var ju riktigt kul att se. Svårt att tro att det verkligen är samma kyrka.

India said...
This comment has been removed by the author.