Monday, May 31, 2010

Första stugnatten

Så har man då sovit i stugan för första gången detta år. Redan på torsdagskvällen styrde jag dit ut, mol alena eftersom A var på skolresa, och jag nådde det lilla pörtet just som det sista kvällsljuset gled ner bakom tallarna och ett sakta regn började strila.

Detta gjorde mig intet och jag njöt ofantligt där jag satt under tak på verandan, med en maltwhisky i glaset bredvid mig och med koltrastens godnattsång från granen i nordväst. Ganska fantastiskt att finna denna storskogskänsla på en plats från vilken man kan ta sig med bil till centralstationen på 30 minuter om det inte är rusningstrafik.

Även kvällen därpå sov vi över men nu var det så kallt att vi kröp in i stugvärmen till ett väntande korsord medan det fortfarande var lite ljust ute. Men ack så gott man sover där. Vi var så utvilade att vi gjorde ett ryck med pumpen, åkte och fixade ny reservdel och till slut fick den ihopkopplad så att vi nu har prima dusch- och diskvatten sommaren igenom.

1 comment:

e said...

J undrade om det inte var farligt att sova därute men jag menade på att förortsgangstas tar sig inte dit ut. Det är förmodligen farligare att gå över gatan från metrostationen här. Galningar kan man förstås aldrig värja sig mot men det kan ju dyka upp precis var som.