Tuesday, March 01, 2011

Åsa Nisse

Nu har jag sett Åsa Nisse. Den nyinspelade filmen med Kjelle Bergkvist alltså och den var inte så dålig som jag trott. Handlingen var kanske inte mycket att hurra för, men det fanns flera episoder som lockade fram skratt, inte bara hos mig utan hos hela publiken.

Man kan lugnt säga att ÅSa Nisse utvecklats sedan sist. John Elfström svor aldrig framför kameran men nu hade alla hämningar släppt och det fanns både sprit, sex och svordomar. Det störde inte nämnvärt.


Det jag saknade var dock 50-talsstämningen som är så intimt förknippad med de gamla filmerna. Jag kan, mellan skål och vägg, erkänna att de gamla filmerna inte är några cineastiska höjdpunkter heller, men det fanns andra värden i dem. De är filmade i ett landskap som inte finns längre och ingredienserna i filmerna är vintage så det förslår.

Den film jag nu såg var en helt annan Åsa Nisse som väl mest hade rollistans namn gemensam med de gamla filmerna, men vem, vet? Om femtio år kanske denna film också är kult. Men nu skall jag leta i gömmorna och plocka fram en gammal goding med den riktige Åsa Nisse.

2 comments:

Elisabet said...

Hej
först blev jag förvånad, men nu förstår jag att du hittade min blogg genom inlägget jag hade om min mormor o morfars vigselbevis, spännande det här med nätet!
Jag har läst lite i din blogg , intressant , jag blev lite ressugen...
Kul att du tar kontakt, jag är oxå lite intresserad av släktforskning , men är inte aktiv.
I mina papper hade morfar Sigurd Kling 7 st syskon Linnea Elsa Sigrid Helga Helmer Samuel och Hjalmar
Deras föräldrar Emma Karolina Kling och Alfred Kling kom från Varatrakten står det i mina papper
Mina morföräldrar fick två barn min
mamma Margareta Karolina Kling och

en son Sigurd Gunnar kling som dog i 18-års åldern
Jag har en äldre bror Hans Gunnar Ekström.
Mina uppgifter på morfars sida går bara bakåt till hans föräldrar , mer vet vi inte.Min mamma är inte i livet.
Jag är tacksam om du har ytterligare inf.
Enbäckarna , mormors sida har vi ett släktträd bakåt mot 1700- talet.

Tack för att du hörde av dig
Mvh Mai Elisabet

Elisabet said...

Hej igen
min hotmailadress är inte "bra"
Jag blir glad om du ringer 070-4956490, så kan jag ringa upp dig om jag får ditt nr.
Mvh Mai Elisabet
ps Tilde är en av mina hundar...