Saturday, May 12, 2012

Points

Ännu en gång skall jag försöka minska min lekamliga volym. Jag har genom livet upplevt flera lyckade viktminskningar. Många gånger har jag också börjat banta, men nästan genast börjat tjuväta, när jag inte haft ögonen på mig så jag vet hur det känns, när den rätta motivationen infinner sig. Det känns så nu när jag för första gången skall köra viktväktarnas metod.

Jag skall ju försöka vara någorlunda vislig inför sonens bröllop i september och frågade honom om jag kunde köpa mig en kostym "over there". Visst kunde man det, sa han, de har alla storlekar, även min, men han tipsade också om alternativet viktminskning med Weightwatchers. När så bonusbarnet kört samma metod (utan att egentligen behöva det) med framgångsrikt resultat under våren så lättade jag på plånboken och köpte mig ett tremånaders abonnemang på deras program.

Numera kan man nämligen banta med sin iPhone. Nära nog vartenda livsmedel som är till salu i Sverige finns inlagt och man kan direkt se hur många points ett visst fabrikats bröd har och hur mycket en matsked av en god smörgåsröra innehåller. Detta passar mig perfekt och inför varje måltid går jag noga igenom vad som skall ätas och hur många points jag kan unna mig.

Det märkliga är att det tycks funka. Efter en vecka talar vågen sitt tydliga språk. Det är som vanligt. Jag brukar gå ner mycket i början vilket tyder på att jag har en omärklig och hög överkonsumtion i vanliga fall. Nu gäller det bara att hålla ut fram till festligheterna i höst och atb sedan fortsätta att hålla vikten. Jag går snart i pension och den lär ju kunna förkortas avsevärt om man bär med sig för mycket övervikt. Och jag har så mycket att göra efter 65 så jag får väl börja jobba för det också.

1 comment:

Eva L said...

Lycka till med pointsen. Finns en väst att hämta hos mig. Den kommer säkert att kunna komma tipp pass.