Monday, October 01, 2012

Hemma igen

Förra måndagen, vid denna tid - lokalt - åt jag sista frukosten i San Francisco för denna gång, varefter jag for iväg till flygplatsen och tog mig hem till Sverige, fylld av intryck. Det tog ett par dagar att acklimatisera mig i fosterlandet. De första nätterna vaknade jag vid tvåtiden, pigg och utvilad och slocknade obönhörligt vid åttatiden på kvällen. Nu är jag tillbaka i den "riktiga" tiden igen.

Under dagarna i SF la jag ner det där med viktväktande. Fast inte riktigt ändå. Jag höll igen kraftigt på mellanmål, kaffebröd och godis och det lönade sig. När jag efter tre veckors uppehåll åter ställde mig på den vanliga vågen visade den bara 0,3 kg ökning och den var bort redan dagen därpå. Trots att en och annan öl slunkit ner.

Intryck då? Jo tack, mycket var som jag föreställt mig medan annat var överraskande. Tex hade jag trott att jag skulle mötas av idel ryggdunkar och översvallande hjärtliga, men ytliga och till intet förpliktande, hälsningsfraser. Inte då. De amerikaner jag stötte på var korrekt vänliga, helt utan överdrift, precis som vi vanliga svenskar. Det stämmer nog, som någon sa, att Californien är en oas i USA, inte alls som resten av landet.

En något besvärande sak var detta med betalning. Ofta ingick inte skatt i priset och i serviceyrkena förutsattes det att man skulle betala 15 - 20% i dricks. Dessa anställda har nämligen så låga löner att man är direkt beroende av den dricks kunderna ger. Å andra sidan har då arbetsgivaren råd med fler anställda och man behövde inte vänta på betjäning.

Allt som allt var det dock några härliga dagar vi hade over there och jag ser fram mot nästa resa samtidigt som jag lägger denna på minnet. Nu är jag åter i vardagen men om fyra veckor är det novemberlov för eleverna och vi får en dag extra ledigt. Då skall jag sticka till Paris och julhandla! Bra med barn utspridda över världen.

Och sedan är inte långt kvar till jul ...

No comments: