Sunday, April 25, 2010

Vårbruk

Idag fick även A se vår hyresgäst. Vi var ute i vid stugan och fortsatte räfsa löv och bränna fjolårsgräs. Ett arbete som jag betackar mig för men som fyller A med stor glädje. Medan jag således satt och njöt mitt kaffe medan A for fram över bergstomten såg jag hur herr, eller möjligen fru, talgoxe försiktigt närmade sig holk nr 4, hoppande från tallegren till tallegren för att till slut hoppa in i holken. A fick nu se detta samt också se hur fru, eller möjlige herr, talgoxe försvann ut ur samma holk.

Detta måste tolkas som att familjen ruvar på ägg och på att det var en vaktavlösning vi blev vittne till. Kanske finns det hyresgäster även i någon av de andra holkarna men detta vet vi inget om ännu. Några har dock fått små ingångshål, skräddarsydda, eller dito borrade, för att passa Svartvit Flugsnappare. Denna har dock ännu inte anlänt till fosterlandet så vi ser med spänning fram mot att höra hans chirpy, chirpy chip.

No comments: