Saturday, October 02, 2010

En kafferast

I min mors gamla fotoalbum har jag alltid sett den här bilden och tagit för givet att den visar en kafferast på gräsmattan. Men så slår det mig att bilden bör vara tagen under krigsåren och att kaffe kanske inte var något självklart inslag på fikabordet. Det står en svagdricksflaska på bänken bredvid bordet och kanske är det den drycken familjen samlats kring.


Min mor skrev dagbok under dessa år och i den skriver hon faktiskt då och då om att man dricker kaffe utan att på något sätt kommentera eventuella restriktioner kring detta. Kanske var det någon av svärsönerna i staden som hade kontakter och tog med kaffe ut till landet mot att de fick ägg och fläsk i retur. Förresten så lägger jag in en bild av hur det ser ut på samma ställe idag.


Jag har länge tänkt låta detta kafferep ingå i min bildserie av barndomsbilder trots att det är min mors barndom det handlar om. Bilden blir naturligtvis inte vad jag hoppats men sedd på avstånd ger den ändå en liten aning om det jag ville få fram. Fast ansikten kan jag fortfarande inte måla.

4 comments:

Anonymous said...

Såvitt jag förstod av vår gamla mor, så märkte de aldrig nåt särskilt av det där med kriget, kanske smällde det lite på skjutfältet ibland, men det gjorde det ju alltid.
syster M

Alf said...

Stämmer nog för i dagboken nämns inte mycket om kriget-

India said...

Du är så duktig på att måla så du fixar snart ansikten också eller måste det finnas ansikten?!
Varför samlas vi aldrig numera i bersån för kaffekalas med sju sorters kakor och nyrostat kaffe? Det var det roligaste vi ungar visste när vi fick mala nyrostat kaffe hos farmor. Kaffe säcken fanns på loftet och det rostades efter hand.

e said...

vet inte hur bra du hoppats att det skulle bli men jag tror du sätter ribban väldigt högt i så fall - för det här ser riktigt bra ut! Håller med diverse facebook-kommentarer om att du borde försöka ge ut det på något vis.