Sunday, June 10, 2012

Hang

Sedan senaste besöket på Irland har ett par 5-eurosedlar legat och skräpat i plånboken. Dessa kunde jag idag förädla vid en promenad runt långgatorna i Gamla stan. Nere vid Järntorget satt två gatumusikanter, som jag känner igen från You Tube, och spelade hang. Detta har kommit att bli mitt favoritinstrument på senaste tiden.

Första gången jag hörde talas om det var när broder I berättade, att han sett en besynnerlig metalltrumma i Stockholm i fjol. Strax efteråt sändes ett program i tvåan om en norsk kvinna som for runt och spelade hang. Jag föll för den milda klangen och började söka på You Tube och det var där jag fann flera filmer med de två musiker som idag satt och spelade mitt på torget.

De sålde också skivor för 100 kr eller 10 Euro. Kronor hade jag inga men erinrade mig mina två gamla eurosedlar, som nu kom väl till pass. Musikanterna nickade tacksamt när jag höll upp betalningen för skivan och just nu sitter jag på tåget och lyssnar igenom den.

Vill någon ha ett smakprov så länkar jag här till ett inlägg på You Tube. Väl bekomme.

No comments: