Friday, January 16, 2009

Livskvalitet

Under några dagar har favoritbror och jag glatt varann (eller åtminstone har han glatt mig) med enkla MMS föreställande livskvalitet. För visst är en semla livskvalitet och visst är en sotig kaffepanna, puttrande över en öppen eld ute i skogen livskvalitet.
Men är ingången till Claes Olsson livskvalitet?


Förvisso! skulle min kollega EH utropa. Jag minns hur han en gång satt och filosoferade om livets höjdpunkter. Den först var, enligt honom, den dag Claes Olsson öppnade i Göteborg. Sedan bjöd livet en ny höjdpunkt när Biltema följde efter. Nu väntade han bara på den livets verkliga höjdardag då Jula varhuset skulla slå upp portarna i Götet.

Själv hade jag en stund av livskvalitet i eftermiddags när jag efter en dags idogt arbete ute vid stugan äntligen kunde tända alla sex ljusen i min utegran och de brann stilla och fint i skymningstimmen utan att blåsas ut. Det var fint.

7 comments:

Anonymous said...

Din kollega kanske skulle bo där jag bor.. jag har mindre än 1 km till Jula, Biltema, Bauhaus och Claes Ohlsson i stan.... samt tre hamburgerkedjor inom promenadavstånd hemifrån förutom kinarestaurang, pizzeria och systembolag och två matvaruaffärer stora som kvarter båda två.... om nu konsumtion är livskvalitet...
/K

Alf said...

Jo, det kan man verkligen fråga sig. Har konsumtion något som helst med livskvalitet att göra. Mitt svar är ett rungande NEJ!

Anonymous said...

Nej då är bilden av kaffepannan över en sprakande eld en mycket bättre symbol för livskvalitet... skog, eld, kaffe.. kan det bli mycket bättre? skulle väl vara trevligt sällskap och en sovsäck då...

Anonymous said...

Det kanske är dags att Du börjar inse vid din ålder (verkar enligt bloggen passerat livets mitt) att vi alla är olika och har olika intressen. Med tanke på vad det står att du sysslar med, utbildning, får jag en känsla av att du är lärare och då hoppas jag att du inte för vidare din mentalitet att det du tycker är det enda saliggörande. Dina påhopp på andra, både kollegor och släktingar är inget att föra vidare.

Anonymous said...

Till dig, senast inläggande, vill jag bara säga att jag inte har någon som helst avsikt att gå i svaromål mot den, som inte vågar stå med namn, för sin kritik

Anonymous said...

Ja visst är det härligt med både semla, kaffe och clas ohlson, sen kan man ju diskutera i evighet om vad som är livskvalitet. Alla är olika och alla har olika åsikter. En sak är iallafall säker och det är att det finns miljontals bloggar i cyberrymden och tycker man att bloggaren har konstiga åsikter så kan man ju lätt läsa någon annans blogg.
Kommentaren från den helt anonyme känns verkligen helt fel när det gäller dig, visst är du i mitten av livet och lärare men det där med påhopp av släktinger och kolegor känns inte som du.
Som sagt tur vi alla är olika för den anonyme verkar väldigt arg och det kan aldrig vara bra att vara det för minsta lilla.
Livsglädje för mig är att kunna följa min underbare vän i hans vardag fast det skiljer många mil mellan oss.
Kramar i massor/Ammii

Anonymous said...

Tackar! Det är väl så att allt man trivs med ger kvalitet till livet. Men min käre bror kom senare med en bild av Livskris. Ett korsord (melodikrysset) ... Undrar vad han menade med det?