Saturday, April 04, 2009

Isbjörnar

Den kryptiska rubriken syftar på ett teaterspektakel, som vi bevistade igår. Teater SAT (Solna Amatör Teater) gav nämligen en pjäs med detta namn, skriven av Jonas Gardell.

Normalt brukar teater SAT ge folkliga lustspel av Gideon Wahlberg på en utomhusscen om somrarna, men nu var det en tyngre sak man gav sig på. Det handlade om en åldrad mor som fyller 72 och får besök av två döttrar medan sonen endast infinner sig via TV där han sitter i ett soffprogram och pratar om en nyutgiven bok där han tar heder och ära av modern.

Bäddat för konflikt alltså och jag skall direkt säga att den här pjäsen icke talade till mig. Jag kände inte alls igen situationen från min mors födelsedagar där mina båda systrar normalt sett betedde sig tämligen klanderfritt och i gott samarbete med den åldrade modern brukade ro hela kalaset i hamn på ett berömvärt sätt.

Men vi i publiken var nog ändå rätt imponerade av amatörernas insats i denna lite svårmodiga pjäs och applåderade livligt efteråt. Själv var jag allra mest imponerad av att de kunde komma ihåg så fruktansvärt mycket text utan att staka sig en enda gång. Stycket varade i alla fall i nästan två timmar.

No comments: