Thursday, August 06, 2009

Det är märkligt, men det vill gärna bli bra!

Jag vill ju på intet vis framstå som skrytsam, men det är ändå ett odiskutabelt faktum. Det vill gärna bli bra, när jag sätter igång med såg, hammare och spik. Nu är det isolering av sovrummet som står i tur och vi har valt att klä väggarna med pärlspont, som i sinom tid skall laseras vit. Fast när vi ser hur fint det blir så känns det inte som det brådskar.
Dock vill vi få det gjort innan träet börjar gulna och mottager tacksamt tips på hur man bäst laserar en vägg., VI har vit färg, en stor burk, som vi använt till att måla taket vitt med. Nu undrar vi om det bara är att spä ut den med vatten för att få lasyreffekten?

(Dessa rader är skrivna en tidig augustimorgon ute vid stugan, med lap-topen i knät och med mobilen som länt ut på nätet.)

3 comments:

India said...

Jo men jag har för mig att det var så jag gjorde med mitt tak i vävstugan jag spädde färgen tills jag fick den så där blaskig så att ådringen syntes men jag testade mig fram först på en bit som inte syntes sedan, för jag tror det blev för tjockt i början, vad fort man glömmer! Du kan gärna få med dig stockros plantor när du kommer på besök men de behöver lite djup jord för de har rätt djupa rötter när de blir stora däremot är de inte särskilt svåra med jordmånen de växer gärna i sandblandad näringsfattig jord.

India said...

Fibonaci verkar intressant! Har hört talas om det där men inte fördjupat mig.

Alf said...

Du kan säkert leva ett mycket lyckligt liv utan att kännan till den där gamle gubben. Men i Da Vinci Koden håller huvudpersonen på ett ställe en mycket fascinerande föreläsning om Fibonacitalen och deras roll i naturen.

Serien börjar med 0 och 1. Sedan är varje fortsatt tal lika med summan av de två föregående:

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 osv...