Saturday, January 23, 2010

Peter Carlsson och blå grodorna

Igår kväll var vi på Scalateatern och avnjöt tre timmar med Peter Carlsson från Grycksbo och hans kompgrupp Blå Grodorna. Peter Carlsson kan väl närmast beskrivas som estradör. Han sjunger, berättar och skådespelar. Även en ganska trist och poänglös historia förvandlas till sprudlande fars när han berättar den. Hans berättelser skulle falla platt till marken om någon annan försökte sig på dem så därför skall jag inte ge några referat här.

Hela gruppen består av oerhört skickliga musiker, som kan skapa musik av allt. Mycket njutbar var den medeltida madrigal, som handlade om gamla bensinbolaget BP, och som framfördes på bucklig fotogendunk, oljekanna, lilltrumma och spillåpipa. Eller skönsjungen amerikansk jazz endast ackompanjerad av rytmiska slag mot ändan av oliklång PVC-rör.

Jag har sökt på You Tube för att se om det finns något av Peter Carlson och fann då en inspelning från Dalhalla där han berättar och sjunger, inte något av ovannämnda, men en sång av en annan mästare: Karl Gerhard. Se och lyssna

1 comment:

India said...

JO jag är en obotlig nostalgiker och gillar gamla Edvard Persson filmer. De är härligt förutsägbara men det är liksom vägen dit som är så rolig. Se miljöer, skratta åt gamla skämt och leva sig in i en annan tid då romantik innebar att mannen faktiskt uppvaktade kvinnan. Idag är vi kvinnor så starka och självständiga så jag tror hela det där romantiska stuket liksom snubblat på tröskeln. Fast jag smälter som smör i solsken när en karl håller upp kappan åt mig fastän att jag mycket väl kan ta den på mig själv. Bra böcker är också svårt att hitta. Har också tröttnat på deckare, ingen når ändå upp till Alistair Mac Lean i spänning. Så tyvärr har jag inga bra förslag på djupa böcker däremot har jag en som jag råder alla att läsa och få sig ett gott skratt. "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmqvist. Den handlar om två gamla damer på Österlen som sätter igång en firma för att kunna ha råd med innedass. Den är absolut den bästa bok jag läst på mycket länge. Roligt att du noterade min favorit dikt av Th Tuvesson.