Sunday, January 17, 2010

Frälsaren

Detta handlar naturligtvis inte om att jag genomgått någon uppenbarelse i religiös mening utan kanske mer i litterär. Jag har länge laddat min iPod med olika deckare och funnit gott behag i detta. Dock har jag nu mer och mer börjat känna en viss mättnad och när jag i veckan hörde på just Frälsaren av den norske succéförfattaren Jo Nesbö upptäckte jag att jag inte tyckte det var kul längre.

Författaren klarar inte att hålla spänningen och intresset vid liv med mindre än att han för in nya mord i handlingen och det känns lite torftigt. Likadant var det med den så omtalade Hypnotisören av signaturen Lars Kepler. I en fullständigt orimlig kedja av händelser sker det ena mordet efter det andra.

Tacka vet jag Nesser och Mankell och Leif GW, vilka presenterar ett brott i början av boken och sedan låter läsaren följa en intellektuell kamp mellan en knivskarp kommissarie och en förövare. Ända tills den senare avslöjas och grips av den förre.

Allra bäst tycker jag dock om böcker där en spännande historia berättas utan att det måste ha begåtts ett brott. Där har jag upptäckt att Mankell är en mästare. Han har skrivit böcker som håller nyfikenheten vid liv genom en hel roman utan att ett endaste litet mord begås.

Läs t.ex. den fascinerande berättelse om ett gatubarn i Mosambique, som berättas i Commedia infantil, där en tioårig pojke berättar sitt livs historia på taket av en teater, dit han sökt sin tillflykt under sina sista dagar i livet.

Eller Italienska skor, som utspelas kring en läkare, som flytt ut till ett litet hus i havsbandet och som en dag upptäcker att en kvinna kommer vandrande över isen. En människa från hans förflutna, som sätter igång en berättelse, som rymmer mycket dramatik med mycket enkla medel.

Jag brukar ibland säga att jag tycker om filmer som visare hur ett staket målas och som sedan skildrar hur färgen torkar. Ungefär samma sak gäller nog om böcker och det skulle vara kul om någon av alla mina läsare kunde komma med något mer lästips på denna nivå.

8 comments:

Lars Thim said...

"commedia infantil" finns som film för den som förflyttar sig mellan olika medier lika bekvämt som man kliver i något bekvämare på fredagskvällen...

Anonymous said...

Vad skönt att jag inte är ensam om att tycka allt sämre om, speciellt svenska kvinnliga, deckarförfattare, kan dom inte skriva en berättelse med finess istället för bestialiska företeelser.//e

eva said...

Tycker om ditt inlägg och håller med om att alla dessa "deckare" (speciellt de av svenska kvinnliga) har blivit för många och för lika. Bättre då med Kajsa Ingmarsson som skriver mer om bara livet i sig

Anonymous said...

Själv blir jag glad över Torgny Lindgren, en bekant kunde inte förstå det//e

Alf said...

Torgnys bok "Ormens väg på hälleberget" är dock något av det hemskaste jag läst. Och apropå kvinnliga deckarförfattare så sa Leif GW att de skriver som Nicke Lilltroll pratar...

Anonymous said...

Jag lyssnar just nu på "Pojken som överlevde förintelsen" Det låter väldigt dystert och hemskt, vilket det i och för sig är men den är skriven på ett sätt som gör att man lyssnar på vad han vill berätta.
Håller med om att det är träligt med deckare där det ena mordet efter det andra måste överträffa det förra. Däremot håller jag inte med om att Commedia Infantil är spännande eller bra. Jag trodde att jag skulle bli vansinnig när jag tvingades läsa dennna bok i gymnasiet, sån skit.Det finns tre böcker som jag börjat läsa men inte läst färdigt för att jag tycker de var såååå dåliga och det är Commedia infantil, Flugornas herre och en till som jag inte kommer på namnet på, alla fick jag läsa i gymnasiet och det kan vara därför jag inte läste klar dem, gillar helt enkelt inte att göra saker som jag MÅSTE.
..men alla är vi olika och tur är väl det för jag tror inte jag skulle vilja läsa en hel roman om ett målat staket och dess torktid=)
Men du, har du kollat upp ifall En stillbildsserie i svartvitt från/om Åmål" finns som talbok (fnissar högt eftersom jag kommer ihåg att vi pratade om den i vår tidiga bekantskap)
Kram på dig, saknar dig.
/Ammii

Anonymous said...

Själv har jag mått väldigt dåligt genom några av hans böcker, men ändå, dom är bra//e

Ola Ulvås said...

Själv avnjuter jag just nu en liten gullig serie som heter "Sjung & Minns" från Utbildningsförlaget Brevskolan.

De jag har hittat är: Det glada 20 talet, 30 talet, 40 talet, 50 talet, 60 talet och Evert Taube.

Vadera häfte omfattar ca 50 sidor varvat med sånger med ackord och trevliga historier och andra historiska händelser.

Tror du skulle gilla dem skarpt!
Trevlig fortsättning på helgen!
Ola