Tuesday, November 30, 2010

Mors dagbok

Vår mor skrev dagbok under åren 1941 till 1943. Fem svarta vaxdukshäften blev det och dessa har jag i min ägo. Min tanke är att skriva rent dessa dagböcker vilket är ett gigantiskt jobb och ibland lite trist eftersom det inte bara är kloka, intressanta tankar som ventileras,

Igår tog jag fram den bok som börjar första advent 1941. Det året inföll detta den 30 november och det slog mig att det alltså är exakt 69 år sedan idag. Jag har tänkt följa hennes tid fram mot jul för att se hur den förbereddes vid denna tid.

Vad gjorde mor denna dag? Hon var tretton och ett halv år och hade slutat skolan men hade inget fast arbete. Dock jobbade hon mer än vad de flesta 13-åringar idag skulle kunna tänka sig. Varje morgon var hon upp tidigt och traskade iväg en dryg kilometer för att skura i småskolan. Sedan var det hem igen och fortsätta med alla de jobb som finns på en lantgård.

Fast den 30 november 1941 var en söndag och hon njöt av att ligga och dra sig ända till klockan elva. Men sedan var det dags att gå upp och börja laga middag för hennes mor hade gått i kyrkan och kunde inte sköta den saken. Vad hon lagade framgår inte.

Senare hände dock det som kom att göra denna dag speciellt minnesvärd. Hon och broder Olle for nämligen upp till Herrljunga (med tåg) där de hörde en cabaret i sporthallen med Edvard Persson och Erik Källquist. Edvard sjöng bara tre sånger och var en besvikelse men Erik hade varit desto bättre. Mor hade alltså ett rikt behov av kultur redan som liten....

No comments: