Thursday, December 02, 2010

Resa i vinermörker

Idag, den andre december, ska jag traditionsenligt (sedan två år) ta med mig min gamle far och min nästan lika gamla moster för att åka till kalas i Hudene där kusin K fyller år. Visserligen är det varning för snöoväder, men det gäller bara Skåne/Blekinge så det går nog bra att åka uppe hos oss.
Far och mor brukade alltid ta med moster dit denna dag så besöket har stort värde för di gamle och själv har jag nu, efter två år, funnit mig väl tillrätta vid det dignande bordet i köket.
Även mor var ute och reste denna dag för 69 år sedan. Hon tog cykel upp till Herrljunga för att "gå hos prästen" på konfirmationsläsning. Det fanns ingen snö den dagen, men det var kallt och blåsigt ändå. Efter läsningen köpte hon duktyg och broderigarn för 1,58 kr till en julklapp åt syster Svea.
Dagen slutade illa för en "familjemedlem". Olle tog med sig en gris fram till slaktare Stakeberg vilken där gick ett dystert öde till mötes. Grisen alltså. Men tänka sig att det funnits en tid då det låg både slakteri och charkuteri i lilla Remmene

3 comments:

Anonymous said...

vilken fin adventskalender, ser fram emot fortsättningen/syse

e said...

håller med!

eva said...

Trevligt läser gärna fortsättningen