Friday, December 31, 2010

Mellandagar

Mellandagarna här uppe i norr har förflutit i stilla frid. Jag har stått upp i arla morgonväkten varje dag för att få några timmar ensam vid köksbordet innan resten av familjen vaknat och angripit det rikliga frukostbordet. Jag har börjat på ett nytt släktträd, ett som utgår från Elisabet Andersdotter, som är min mormors mormors mormors mormor och om vilken jagh inte vet mer än att hon troligen levde i Eggvena och att hon bör ha varit född mot slutet av 1600-talet. Det är ett fasligt roligt jobb och antalet grenar på detta släktträd ökar stadigt.

Vi har varje dag begett oss ut på promenad utom i förgår då det var trettio grader kallt och inte ens bilen ville starta. Den bättrade sig dock igår sedan den fått en natt med en batteriladdare och sedan temperaturen stigit till minus tretton. Då passade vi på att åka ner till Vuollerim för att proviantera inför nyårsaftonen. Den resan fick dock avbrytas eftersom en timmerbil fattat eld mitt på vägen och räddningstjänsten stängt av densamma i en timme. Detta ledde till en timmes extra fika hemma hos Kicki, med vilkens familj vi skall fira nyåret. Ytterligare en familj kommer dit och vi skall hålla till i hembygdsgården. På vår lott har kommit att skapa förrätten och jag skall komponera en egen sak utifrån den rökta laxsida, som P fick i julklapp av sin klass.


En annan rolig sak här har varit den grillkåta, som hembygdsföreningen långt om länge köpt in. Där har vi tvenne gånger suttit och grillat korv och fläsk, vilka sprakat muntert över elden, Igår kväll lagade vi även pannkakor. Man bedrar sig dock lite på stämningen därinne och tror att elden på eldstaden mitt på golvet och 70 cm upp skall värma upp hela kojan. Det gör den inte. Värmen stiger upp och ut genom skorstenen och det blir förfärligt kallt om fötterna så det blir inget långsitt så här års.


Nyår ja. Jag har önskat gott nytt år i snart sextio år nu och året har ändå blivit som det blivit så i år struntar jag i att sms:a och maila och vad man nu kan göra. Jag nöjer mig med att ringa upp och växla några ord med de människor som betyder något för mig och hoppas att de har en trevlig dag i alla fall, denna den sista dagen 2010.

No comments: