Sunday, December 05, 2010

Födelsdagsfirandet

Jag har egentligen aldrig varit i Lund. Bara passerat med tåg någon gång eller gjort en hastig visit för många år sedan. Det är en vacker stad, utan stora gallerior men med små mysiga butiker. Domkyrkan står där tung och mäktig och måtte ha gjort ett enormt intryck på elvahundratalets lundabor, även om den var mindre då.


Universitetsbyggnaden är också vacker men magnoliorna som stod framför den kunde hålla sig för skratt denna dag. Det är långt till första maj då studenterna åter står och välkomnar dem till våren.


Vi fick ett par trivsamma programpunkter i hörsalen Palaestra et Odeum, vilka inte handlade så mycket om piraten, men var hörvärda ändå. Sven Melander berättade roliga minnen ur sin karriär och Beatlesexperten Staffan Olander berättade initierat om Beatles historia samt spelade upp unika studioinspelningar.


Klockan sju var det dags för festmiddag i Grand Hotells stora matsal på andra våningen och det var gott och smått, precis som det skall vara när det är fint. Dock serverades frikostigt med potatis och sås till huvudrätten så det räddade situationen. Vi serverades en sockersaltad laxentré med grovt bröd och syltad citron till förrätt och till huvudrätt blev det kalvfilé med blomkålspuré.


Maten ackompanjerades av ett antal äldre herrar som spelade en förnämlig swingmusik, men när de tvåhundra gästerna samtidigt skulle prata och försöka gör sig hörda över musiken ändade det hela i ett fruktansvärt oväsen, säkert likt det som rådde på gamla hotell Horn under middagarna efter kreatursauktionen.

Jag fick dra mig tillbaka och vila öron och huvud en liten stund innan det kom som jag uppskattade mest. Ett antal intresserade, kanske ett femtiotal, samlades i ett mindre rum och lyssnade till historier om piraten, men även om andra gubbar som skapat dråpliga situationer. Huvudberättare vad Sigge Cederlund och jag tar mig friheten att lägga in en av hans historier här; en liten bootleg helt utan hans medgivande.



Det enda jag ångrar var att jag själv inte vågade stå upp och berätta något för det jag kunnat komma med var absolut inte sämre än vad en del andra hade att berätta. Men det får bli en annan gång. Hur som helst var det en upplevelse att få bo på det anrika Grand Hotell i Lund och känna en liten doft av den piratiska värld som sitter i byggnadens väggar.

No comments: