Tuesday, December 06, 2011

Kyrkhelg

I helgen som gick var jag kvar i stan vilket firades med en rundtur kring några gamla kyrkor i Kullings härad. Givetvis i förening med geocaching. Jag plockade några burkar bortom Vårgårda och upptäckte därvid en gammal framliden professor från trakten, som säker var släkt med mig. Av nördigheten att dömma.

Professorn studerade steklar, som livnär sig på lärkträd och för att lyckas i detta uppsåt planterade han en egen liten skog med lärkträd utanför Vårgårda. Skogen finns kvar och stod där nu, avbarrad och med varje träd försett med ett litet vitt, numrerat märke. Sådant upptäcker vi som geocachar.

Själv hade jag tänkt leta upp skärningspunkten mellan 58:e breddgraden och 13:e längdgraden och placera en liten burk exakt där. Den punkten ligger inne på en mosse norr om gården Muskås i Grude och dit in letade jag mig på skogsvägar som vart bara mindre och mindre. De sista tvåhundra metrarna stövlade jag fram genom terrängen,blott för att finna att det redan hängde en burk på platsen. Denna geocache hade lagts ut redan 2005 och arkiverats pga vanskötsel 2009. Därmed syntes den inte på internet varför jag trott att det var fritt fram att hänga här. Nu hade innehållet i lådan torkat upp så den åter var användbar så jag anmälde den som aktiv igen.

Sedan lade jag ut burkar vid Ornunga , Asklanda och Jällby kyrkor samt vid Pjukestenen på Remmene skjutfält. I efterhand insåg jag att några av dessa troligen inte blir godkända eftersom det finns väldigt starka restriktioner för att hänga ut geocacher vid fornminnen och kyrkor.

Efter detta for jag till moster L i Remmene och tillbringade ett par trivsamma timmar med prat om gamla tider och om diverse hjärnspöken, som har en tendens att besöka gamla damer som blir för ensamma.

Efter detta vart det afton och jag drog mig tillbaka till välförtjänt vila.

2 comments:

India said...

Ja du har då verkligen varit aktiv! Varför inte försöka hitta ut till mig en dag och hänga en sådan där liten geo.... vad det nu heter! Hit hittar ingen som letar bara de som kör vilse, så välkommen att köra lite vilse i Fölene! Vävstolar finns det tyvärr i parti och minut på blocket så jag vet inte om jag kan hjälpa dig. Låt du den stå en stund till, du kanske får ett återfall. På tal om skola så har man nu slagits av det fruktansvärda att Herrljunga barnen är mycket mer kriminella än andra eftersom lärarna på en skola här börjat anmäla hot till polisen vilket naturligtvis blivit negativt i statistiken. De andra lärarna på de andra skolorna tiger och lider för att skydda statistiken. Nu vill naturligtvis inte föräldrarna lämna sina barn till den skolan där så mycket våld finns. Det är ju egentligen tvärt om för där har man ju faktiskt tagit våldet på allvar.Jag börjar tvivla på att bara julkorven har två ändar ev. kan även utbildningsväsendet ha det.

Alf said...

Jo, jag har också sett att det finns gått om vävstolar. Det skulle vara jättekul med ett litet Fölenebesök. Det finns faktiskt en geocache i anslutning till Nycklabacken, men sedan är det tomt. Vi kan säkert finna någon sevärd plats i socknen, värd att uppmärksammas med en cache. Det är tragiskt med den svenska skolan, så som politikerna leker med den. Kommunalisering och privatisering har lett till att det allt överskuggande målet, högt över alla pedagogiska, är att få snurr på ekonomin, För friskolorna gärna med skattefria miljonvinster. OCh de individuella lönerna gör att ingen vågar knysta om fel och brister. Jag som snart skall pensionera mig börjar känna att jag kan öppna munnen lite mer frispråkigt nu. De kan inte göra mig så mycket illa längre...