Friday, December 02, 2011

Nossebromodellen

Nossebro skola har på tre år seglat upp till mirakelstatus genom att plötsligt få alla sina elever godkända. I veckan kom det så signaler från DN om att det hela kanske egentligen grundar sig på glädjebetyg. Lärarna har känt en så stark press från sina skolpolitiker att man godkänt rubbet. Vi gamla klentrogna bakåtsträvare har gått och hånlett åt Nossebro och sagt det kärnsvenska: Vad var det jag sa...

Men idag börjar skrattet att fastna i halsen. Vi har studiedag om åtgärdsprogram för elever som inte når målen och långsamt börjar jag inse att den lärare som dristar sig till att sätta ett F (= icke godkänd) på en elev måste skriva så mycket dokument och sitta med i så mycket möten att han, om han har en gnutta självbevarelsedrift, väljer att godkänna sina elever.

Skolverket har alltså funnit ett sätt att bättra på den svenska skolans skamfilade rykte och få ner andelen underkända elever genom att göra själva underkännandet så komplicerat att Sveriges lärare sänker kraven för godkänt ännu mer. Det var detta man hade insett i tid i Nossebro och som vi, som vallfärdat dit på studiebesök, nu måste ta till oss.

No comments: