Sunday, February 15, 2009

Lyckligen nedkommen

"Nyss utklämd ur Simplontunneln, utbreder jag mig nu över den lombardiska slätten".

Så lär den legendariske lundaöverliggaren Sam Ask ha telegraferat till studentkamraterna hemma i Lundagård en gång för länge sedan. Med en lätt travesti på dessa rader kan jag nu meddela att jag nyss utklämts ur en Boeing 707 för att sakta utbreda mig över industriområdet Ballymun i Dublins norra förorter, alldeles intill flygfältet.

Flygresan gick förträffligt även om sikten mot markplanet var helt dold av moln under större delen av vägen. Det var bara molnfritt i tio minuter någonstans över Sverige och pinsamt nog kunde jag inte identifiera var.

Jag hade i förväg oroat mig något över hur jag skulle hitta den hotellskyttel, som skulle föra mig kostnadsfritt mellan Dublin Airport och Days Hotell. "Kostnadsfritt" klingar alltid vackert i mina öron. Det visade sig inte vara något problem.

Skyttlarna var väl skyltade och en taxi från mitt hotell svängde in precis när jag kom fram till parkeringen. Jag hoppade in på högersidan av bilen och insåg, när bilen svängde ut i vänster körfält, att det nog inte är någon slump att ordet Höger är synonymt med ordet Rätt i de flesta språk. Höger känns rätt i trafiksammanhang.

Efter ett tag upptäckte jag att föraren satt och skrev SMS under färden. Strax efteråt upptäckte jag att han inte ens hade någon ratt. Bilen var ju högerstyrd! Jag insåg att jag skulle vara oduglig som vittne i vilket som helst sammanhang.

Nu sitter jag till slut väl förankrad i ett enkelt men mycket snyggt och välstädat hotellrum och har precis upptäckt att det finns vattenkokare och kaffepulver på rummet. Kostnadsfritt!

No comments: