Sunday, February 01, 2009

Gott hopp om mågen

En yngling har sedan ett år cirklat runt bonusdottern i allt trängre och trängre cirklar och banne mig om det inte är något p G nu som det heter. Bäst att ladda hagelbössan utifall barnet självt inte har förstånd på att kväsa den efterhängsne.

Dock har jag upptäckt ett antal förmildrande omständigheter, vilka sammantagna kan få mig att säkra bössan och ställa in den i skåpet igen. Han har nämligen tillgång till bil med dragkrok och han verkar kunna uppskatta lyckan i att åka ångloksdrivna tåg. De definitiva genombrottet nådde han dock igår kväll när vi, mätta på allsköns simpel lördagsunderhållning i form av körslag och danstävlingar genomletade våra hårddiskar efter någon bra film.

Döm om min förvåning, och outsägliga glädje, då det visade sig att gossen hade en mapp med 5 (FEM!!) Åsa-Nisse filmer! De två första hade jag redan sett men den tredje var ny för oss båda och vi kopplade upp datorn mot TV-skärmen. Vi fick sedan en stunds högklassig cineastisk upplevelse som täckte det mesta:

Sång (av Bösta Snoddas Nordgren och Bertil Boo),
Action (biljakt medd T-ford och sidvagnsmotorcykel inblandade),
Slagsmål (Mellan Nisse och ett par riktigt läskiga tavelskojare från Stockholm)
Blixt och dunder (Fyrverkerier som exploderar inomhus, antända av cigarr)
och - sist men inte minst
Ljuv romantik (mellan lanthandlarn och lilla söta sommargästfröken från staden)

Filmens titel för den som själv vill dela min upplevelse?
Jo - Åsa Nisse på nya äventyr.

No comments: