Tuesday, February 24, 2009

Bröllopshysteri

Har under dagen råkat passera en påslagen TV-apparat några gånger och fullkomligt dränkts i orgier av royalistisk yra - bara för att Vickan ska sta och gifta sig. Skrivet på det sättet låter det hela rent huvudlöst, men kanske kan en sådan här sak ändå vara något som lyfter upp folk och nationer ur det bottenlösa träsk där ekonomin nu sakta drar oss ned i djupet.

Ytligheter, hur fjolliga de än månde vara, kan ha en rent förunderlig kraft på människors välbefinnande. Så har t.ex. det lilla landet Botswana fått ett lyft av att en skotte skrivit bästsäljande böcker om en kvinnlig privatdetektiv i landet. Botswana var tidigare känt som AIDS-sjukans hemvist på jorden och det gjorde ju inte folk glada. McCall-Smiths böcker däremot - de har skapat hopp och framtidtro hos botswanierna.

Fast - för att återgå till ämnet - så tycker nog jag, rent personligen, att det är en betydligt viktigare och större händelse att min favoritniece skall träda inför altaret nu i vår.

3 comments:

Anonymous said...

Även min kollega, Peter S, menar att niecens bröllop för honom personligen, är en mycket viktigare händelse än kronprinsesssans

Anonymous said...

Jag är fullständigt övertygad om att det är börsanalytikerna som valt datum för tillkännagivandet. Länge har det spekulerats om förlovning men tiderna var för bra och man inväntade nästa lågkonjunktur för att pricka in djupaste kris. Börshajarna anar uppgång lagom långt fram för att rojalisterna ska kunna hävda att det är de positiva effekterna av denna eklatering som med sin moralhöjande effekt hos folket var startskottet till ett upprätande av landets ekonomi. Eller kanske till och med världens?

Och jag är inte det minsta konspiratoriskt lagd. Alls.

Anonymous said...

Jo, kära tös. Dina ord kommer mig osäkt att tänka på en versrad i ett gammalt chalmersspex (Georg Washington):
"För på nå´t märkligt sätt
är det alltid pappa som har rätt"