Friday, June 26, 2009

Ett bruksföremål.

Vi har gäster från nordligaste Norrland och de är av det generösa slaget ty plötsligt finner jag mig sittande med en äkta samekniv i min ägo. Och denna är ett bruksföremål säger givaren så¨nu får jag haka fast den i livremmen så fort jag kommer ut till stugan.


Jag köpte ju en i "morgongåva" för många år sedan men den slaravde jag bort på en orienteringsresa i Danmark. Strax innan just den knivmakaren var med i Antikrundan och fick en kniv värderad till 18000. Det smärtade min snikna själ.

Sedan fick jag en av svärmor i 60-årspresent så nu börjar jag bygga upp en samling på nytt. Jag har alltid varit fascinerad av dessa knivar ända sedan jag första gången såg dem sommaren 1970 då jag jobbade som stugvärd i Abiskojaure på Kungsleden.

1 comment:

eva said...

Trevligt att du har en samekniv igen, tycker mig den påminner om den förlorade.