Tuesday, February 15, 2011

Jag har sett La Tour d'Eiffel

Eiffeltornet alltså. Jag som gjort det till en grej att ha besökt Paris utan att ha sett denna, turistfällornas turistfälla. Plötsligt, i ett obevakat ögonblick, när jag traskade över Seine från Chatellet les Halles mot Qartier Latin råkade jag kasta en blick västerut och där, dold mellan grenverket av ett träd och i ett morgontöckningt dis, såg jag tornet. Nu kan jag bara säga att jag besökt Paris utan att ha VARIT vid Eiffeltornet och den föresatsen är nog betydligt enklare att hålla fast vid.

Annars började min dag bra. Favoritniecen fyller år och jag firade det med en liten brownie, som inköptes tillsammans med frukostcroisanterna på morgonen. Synd bara att det inte var broder J som fyllde för då hade det fått bli en stor brownie. Så hade mor gjort.


Mor hade även nöjt sig med ETT ljus för att fira minnet av två avlidna fränder så därför fick det bli så när jag helt traditionsenligt kilade in i en liten kyrka och tände ett ljus till henne och Olle. Kyrkan hette St Nicolas de Chardonnais och var säkert katolsk, men det fick kvitta. Det är ritualen som är det viktiga.

Jag har alltså strosat runt på stan idag. Tog mig för egen maskin och egenvald metro in till Chatellet les Halle och gick därefter söderut mot latinkvarteren för att se om där möjligen fanns någon butik som sålda gamla skivor. Det fanns det, men inte SÅ gamla. De stoppade vid vinyl och jag vill ju ha 78-varvare. Får nöja mig med de jag fann på loppmarknaden i lördags.


Jag flanerade i ett par timmar, fann lite presenter, lyssnade på dragspelare och avrundade så med en hastig titt in i Notre Dame. Säkert en turistfälla även det, men gratis och lika imponerande som alltid, att se de fantstiska valven sväva högt uppe i luften, vilande på smäckra stenkolloner. Allt byggt på tolvhundratalet. Att de kunde!




Stadsturen avrundades med att jag besökte min stamkrog, Sarah Bernard, där jag satte mig vid samma bord som för tre år sedan och beställde in samma måltid. De kände inte igen mig, men kanske de gör så om jag kommer dit igen om ytterligare tre år.



Nu var det gott att dra sig hemåt för att sträcka ut sig på bäddsoffan, vilande mina trötta ben efter ett gott dagsverke inne i centrum. Och i morgon bär det av hem mot kyla och snö igen. Inte helt fel det heller.

No comments: