Thursday, February 10, 2011

Lönnskrift

Dessa rader borde inte skrivas och framför allt inte nu. Jag har nämligen lektion. Varje torsdag morgon har jag åttio minuter av ämnet Elevens Val och mig är det förunnat att få ha specialmatte dessa minuter. Skolans tjugo smartaste elever kommer till min sal och räknar kvalificerade uppgifter i åttio minuter. Ibland får jag träda in och leda dem rätt i någon snårig problemlösning.

Detta är rena löneförmånen. Läraryrket, som numera består i att skriva rapporter, reda ut sociala misshälligheter, tjata på uttjatade föräldrar, kan plötsligt vara undervisning också. Jag lär intresserade elever saker som de inte kunde förut och som de vill lära sig.

Hur kan jag då sitta och skriva i godan ro? Jo, eleverna gör det också. Skriver - nationellt prov i svenska. Därav kommer det sig att jag bara har fem små tysta åttor som sitter och jobbar helt självgående. Ja, inte Tobias. Han ville ha en förklaring på "Hur många" procent en jacka sänks vid en rea, men i övrigt går det bra.

Själv är jag redan i Paris. I morgon flyger jag dit, men min ande har flugit i förväg och sitter redan med en espresso på en liten mysig bistro tillsammans med lilltösen. Sedan traskar den iväg till en lumpbod eller second-hand-butik och letar efter franska stenkakor. Lite Edith Piaf, lite Django Reinhardt, lite Yves Montand.

Efter detta kulturinköp blir det marknadsplatsen med oliver, lufttorkade korvar och salta skinkor. Kanske en butelj vin eller två. Det ska bli kul och ni läsare kan förvänta er rapporter från kontinenten under närmsta dagarna.

No comments: