Friday, November 25, 2011

Advent i stugan

Idag har jag julpyntat i stugan. Det är redan en tradition och något att riktigt se fram mot. Det blir ju inte många dagar under julen, eller ens under advent, som jag är där ute så därför är det desto mysigare att frossa loss i julbonader, tomtar och kulljusstakar.


Just de sistnämnda beredde mig ett visst bekymmer i år för jag fick åka runt i tre affärer innan jag hittade vanliga stearinljus. Till slut fanns de där dock och de minsta stakarna, de som skall stå i fönstret fick sina ljus. Liksom änglaspelet som efter en tvekande start drog igång ordentligt och spelade sig nästan ända ner till roten av sina ljus innan jag blåste ut dem.


När allt var klart kokade jag mig en kopp kaffe, satte mig bekvämt tillrätta i soffa och la på en julskiva på vevgrammofonen. Tyvärr hittade jag inte den viktigaste skivan, White Christmas, men jag får leta ordentligare nästa gång.


I sovrummet har det samlats lite lådor och kassar och pryttlar som egentligen borde vara i förrådet så jag städade undan och fick plötsligt rymd och ljus. Upp med bonader och på med juldukar och fram med ljusstakar även här. Det vart så god värme av stearinljusen att jag utan vidare kunde sova middag innan jag avslutade pyntandet genom att traska ner till det lilla röda huset med hjärta på dörren och även där, på ljushyllan fick en liten tomte posera.


Nu hade skymningen sänkt sig därute, avsaknaden av snö spelade mindre roll och nu var julen i stugan klar att fira. Visserligen en månad för tidigt men man får ta tillvara chanserna till trivselnostalgi och det är ju i alla fall första advent på söndag.

1 comment:

Anonymous said...

du går på som ett ånglok när det gäller traditioner. Man kan inte annat än att avundas din "ånga"/syse