Saturday, September 19, 2009

Amerikaniseringens fördärvliga effekt på människan

Idag har vi varit amerikaniserade. Det började med att vi besökte USM-finalen i amerikansk fotboll på Zinkensdamm. Skälet var att en storvuxen elev i nian hade vänt sig direkt till sin gamla fritidsfröken och bett henne komma. En sådan vädjan får icke klinga ohörd och jag följde med som motvilligt frivillig.

Jag har hört att cricket skall vara världens tråkigaste åskådarsport, men tyckte först att det här nog kom på god andraplats. Ett gäng buffliga, testosteronstinna hannar stod i rad mitt emot en annan likadan skara. En boll kastades iväg och alla rusade fram till den, kastade sig mot varann och låg där och gosade tills domaren blåste.


Ny uppställning, nytt gosande och nytt avblås. Så höll det på tills endera laget hade lyckats komma till ena kortsidan. Fortfarande motvilligt måste jag dock erkänna att jag började inse poängerna i spelet och mot slutet fann det nära nog spännande. När Solna Chiefs gick förlorande ur matchen kändes det faktiskt lite moloket.

Amerikaniseringen är inte slut med detta. Jag sitter just nu och väntar på att avgå till det 50-årskalas jag ondgjorde mig över nedan. Faktum är att jag fått ihop en liten out-fit och nog kommer att se lite rockig ut trots allt. Fast det behövs nog mer än en lurvig röd peruk för att trolla bort de drag av Bert Karlsson, som vidlåder min nuna.

2 comments:

India said...

Jag hoppas du skippade regnbrallorna i galon! Det är definitivt tönt-stämpel på det är jag rädd. Annars verkar ju peruken att stämma bra fast du kanske skulle köra en blond variant typ Blond och Tempest. Nåja det blir säkert bra hoppas ni får kul. Jag gillade ditt uttryck "gosa" i frågan om dit sportsliga äventyr. Jag har alltid hävdat detta ifråga om dessa meningslösa sporter där det alltid är för få bollar på plan. Alla dessa killar som tvunget ska ligga i en hög och påstå sig leta efter en boll eller nåt sånt. Jag är det mest osportsliga som finns är jag rädd! Jag sällskapar sambon ibland framför tv:n när det är fotboll fast det är väl närmare av den enkla anledningen att då sitter han still så jag kan få sitta intill och njuta av sällskapet och närheten.

Alf said...

Exakt. Gosa är ett uttryck som bra beskriver flera "manliga" idrotter: Brottning, Fotboll, Rugby, Boxning. Mest beklämmande är det att fruntimmer kan sänka sig till att boxas och brottas. Och patetiskt blir det när kvinnliga sportkommentatorer sitter och kommenterar fotbollsmatcher, precis som om det vore något viktigt de talade om.