Tuesday, September 08, 2009

En sevärdhet på hemmaplan

Idag har jag ägnat min gamle far lite uppmärksamhet och tagit honom med på en biltur genom trakten där han växte upp. Något som uppskattades mycket. Att även jag skulle komma att uppskatta turen lika mycket hade jag kanske inte väntat. Men plötsligt, när vi for på en liten väg mellan Magra kyrka och Bjärlanda by pekade han ut ett pyttelitet hus i skogsbrynet och berättade att där var en känd Disneytecknare född!


Givetvis har jag hört talas om att en man från Magra socken i Västergötland nådde stora framgångar som tecknare hos Disney, men jag har nog mest tagit det för en skröna. Efter lite slagningar på Google och Wikipedia tycks det dock som om Gustav Tenggren verkligen var den världskändis ryktet velat göra gällande. Och född i lilla Magra!

En svindlande tanke vore det ju om man kunde styrka något släktskap mellan oss. Pappa har ju sina rötter i Magra socken. Tyvärr tycks det dock inte föreligga någon sådan relation, men visst var det kul att se en Disneytecknares födelsehem så där helt appropå.

Enligt turistreklamen skall kaffestugan vid Arboretet i Alphem utanför Floby ha stått modell för dvärgarnas hus i Filmen om Snövit och de sju dvärgarna. Jag hittade ingen bild på huset från filmen men väl från stugan i Floby och visst ser den väl lite ut som ett sagohus för sju små dvärgar?

4 comments:

Anonymous said...

Alphems Arboretum i Floby är väl värt ett besök och guiderna där framhåller med eftertryck att huset är ursprunget.förutom bra guidning så har de gott kaffe där, syster e

India said...

Låter som en trevlig liten tur. Här i Fölene har vi startat ett mindre krig! Objektet är Nycklabacken, den gamla begravningsplatsen. Frågan gäller om den har tillhört Fölene eller alltid varit i Tarsle socken. Denna problematik försökte vi lösa i går kväll. Frågan är känslig kan tilläggas! Ha det bra.

Alf said...

Ett gränsfall skulle man väl kunna säga :-)

Malin said...

Bilden är inte på kaffestugan utan föreställer boningshuset. Där bodde Frans Gegerfelt, skaparen av Alphems Arboretum.