Thursday, October 22, 2009

60-årsjubileum

Idag är det en märkesdag för oss sanna nostalgiker. Det är nämligen exakt 60 år sedan den första Åsa-Nissefilmen hade premiär. Just i kväll högtidlighålls händelsen med en visning av denna film på Sagabiografen i Vetlanda. Själv har jag sett filmen, och har den säkert också i någon undanskymd vrå på min extra 300 Gb-hårddisk. En sant cineastisk pärla.



De första filmerna spelades ju in i Vetlandatrakten och alla filmer hade sedemera premiär där. Ganska snart började man dock spela in dem i Täby kommun och i ICA-butiken vid infarten till vår lilla stuga, kan man köpa en minnesbok om Åsa Nisse. Det ska jag banne mig göra!

Men det är inte nog med detta. Nu i höst gör man en nyinspelning av den första Åsa-Nissefilmen med Kjell Bergkvist och Robert Gustafsson mfl i rollistan. Premiär beräknas till julen 2010.

3 comments:

Anonymous said...

Vad har det blivit av dig kära bror/e

India said...

Nya Åsa Nisse filmer, det verkar ju fantastiskt, fast jag är rädd för att inget slår originalet ändå.

Alf said...

Äntligen en människa med rätt inställning till denne kult-person