Thursday, October 29, 2009

Pentagon

Ja, inte försvarshögkvarteret i USA, det som har betoningen på första stavelsen, utan den geometriska figuren med betoning på o:et. Att konstruera en sådan figur med passare och linjal är något man lärde sig på den gamla goda tiden, då när folk fortfarande samlade kunskapen mellan öronen och inte, som nu, mellan pärmar.

Fast det är pilligt att rita med blyertspenna. Minsta felritning ger en skev figur. Nu har jag dock tagit hjälp av ett gratisprogram som heter GeoGebra. Jag fick tips om det på en IT-mässa i Skövde igår. Programmet är varje matematikers våta dröm om hur Euklides geometri skall hanteras i det 21:a århundradet.

Cirklar och linjer och punkter läggs in exakt där de skall vara och vips har man en regelbunden femhörning. För de som förläst sig på Dan Brown är steget nu inte långt till att etsa in pentagram och allehanda mysko symboler på sin Facebooksida och sin Blogg men jag nöjer mig alltså med denna figur.

Är det förresten någon som minns när etiketterna på "preppens" flaskor hade denna form?

2 comments:

Anonymous said...

Fästet till bromsskivorna i fram på vissa Harley-Davidson har denna form och kallas därför för Prippsnav men det visste du väl förut förmodar jag/FB

Alf said...

Givetvis bäste bror, givetvis!