Saturday, October 31, 2009

Orkidéer

Vi var på orkideutställning igår och den var fin. I Tulpanens hus i Åkeshof hade man byggt upp ett fantastiskt rum med färggranna skapelser av alla de slag. Jag undrar bara hur det kommer sig att andra kan få sådana här rara arter att blomma så fint, när mina bara skrumpnar bort och dör.

Det mest fantastiska, som jag ser det, var ändå de fotografier jag lyckades ta av blommorna. När man ser dem kan man tro att de är tagna med en 80 000 kr kamera medan de i själva verket är fotade med kameran på en vanlig Sony Eriksson-mobil.

Hemligheten, som jag upptäckte av en slump, är att jag hade ställt in kameran för dokumentfotografering för några dagar sedan och glömt ändra tillbaka. Vidare höll jag kameran väldigt nära blommorna, 10-12 cm, och råkade fota den första på ett ställe där det var så mörkt att blixten gick igång.

Det gjorde susen och när jag sedan fortsatte att ta bilder med den metoden fick jag fram de foton jag visar här.

1 comment:

eva said...

Ja tekniken har kommit långt. Fantastiska bilder.