Wednesday, June 15, 2011

38:e gången gillt

Det är tidig morgon på min trettioåttonde avslutningsdag på samma skola. Konstigt att inte kunna sova ut nu när vi inte börjar förrän om flera timmar. Men det är något visst med den här dagen. Det har varit så intensivt de sista veckorna med papper som skall skrivas, elever som vaknat till och vill göra omprov och resttentor, betyg som skall sättas. Och så plötsligt är det bara slut och luften går ur en.

Just på själva avslutningsdagen är det lite extra pirrigt. Har det trots allt blivit fel någonstans? Kommer en elev att öppna sitt betygskuvert och upptäcka att det står ett fullständigt galet betyg från just mig? Det händer inte ofta, men det har hänt och man lider så med den drabbade även om felet är ganska enkelt att åtgärda.

Men det skall bli kul att se alla niorna också, uppsnofsade till oigenkännlighet. Jag har under en lång rad av år fotograferat avslutningsdagen och lagt ut bilderna på skolans hemsida. Dataknuttarna i kommunhuset vrider sina snusförnumstiga sinnen i fasa över att någon kanske skall bli publicerad utan sitt medgivande. Såsom offer för någon IT-säkerhetskurs är de fullständigt likgiltiga för att ingen nämns med vare sig namn eller adress och att eleverna skulle vara betydligt enklare att identifiera i den tryckta katalog som en proffsfotograf sänder ut från dagen.

Jag struntar rätt högaktningsfullt i den oron i vetskap om att jag är mån om mina barns integritet och i vissheten att flera av dem redan i förväg kontrollerat att jag verkligen kommer att ta bilder både under dagen och senare i kväll, när de är på avslutningsfest. Den äger i år rum på gamla anrika Gustafsberg i Uddevalla och jag har redan försäkrat mig om att det också finns geocacher i omgivningen.

1 comment:

Anonymous said...

Jag har råkat ut för att en förälder blivit spritt språngande galen över att tidningen varit på plats på nåt jippo och barnet i fråga råkade vara med på ett litet hörn(utan namn etc), så nu kollar vi noga...
Lillasyster M