Sunday, June 26, 2011

Midsommar 2011


För tionde gången i rad har jag firat midsommar i den grå, timrade stugan vid den lilla sjön ute i stora skogen med en järnväg alldeles runt stugknuten. Värdinnan berättade att man även kan stöta på livs levande brunbjörn bakom samma knut. Detta hade hon varit med om i våras när hon en afton skulle till utedasset. Hon höll på att uträtta sitt ärende i förtid inför denna syn men båda hade gått åt var sitt håll och förrättningen blev blott uppskjuten en stund. Tills knäna stannat och pulsen lagt sig.


Själv fick jag nöja mig med en praktfull snokhona som väl varit och lagt ägg i den stora komposthög där jag för några år sedan grävt upp ett helt bo med kläckningsfärdiga ägg och små nyfödda snokbarn. Att jag grävde i komposten berodde på att jag då skulle tömma tunnan i ovannämnda utedass.


Vi var säker tjugotalet gäster som trotsat alla varningar om regn och kommit ut till stugan där vi möttes av en vindstilla kväll med solsken som vacker gick ner i nordväst. Värdinnan är en matmor av stort format, ja, mycket generös vad gäller bordets håvor, men i år hade hon dragit ner lite granna på smörgåsbordet och låtit det bli förrätt.


Huvudrätten bestod jag själv med eftersom vi kommit överens om att grilla i år. Några stackars vegetarianer fick nöja sig med svett gräs och rötter medan vi som åt riktig mat kunde avnjuta fläskfilé, som marinerats i ett dygn och som serverades med potatissallad och grönsaker. Ett stort plus är att hela tillställningen som vanligt är helnykter och det lägger aldrig någon som helst sordin på stämningen.


Eftersom det var mycket folk blev det lite väl stökigt inomhus så vi var några som trotsade knottens angrepp, försvarande oss med insektsljus och myggstift, och satt ute hela kvällen. Min samtalspartner är expert på energifrågor och hade mycket matnyttiga tipps för den som börjar fundera på en liten solcellspanel till sitt fritidshus. Så detta var en helg som blev i allo lyckad.

No comments: