Monday, November 20, 2006

Skapandets glädje

Det har varit stort kalas i helgen, men förts måste jag bara berätta om den fantastiska dag vi hade i skolan i torsdags. Tema "Grekland" hade förvandlats till Tema "Östra medelhavet" för att täcka in den kultursfär som Dilek Selek, vår turksika assistent, bidragit med.
Eleverna hade valt in sig i olika grupper, som alla hade det gemensamt att de tog tillvara elevernas kreativitet. Man kunde laga mat, gjuta smycken, tillverka lerkärl, lära sig spela Zorba, spela grekiskt drama, räkna eukleidisj geometri. Och man kunde lära sig turkiska folkkdanser i idrottshallen.
Jag gick runt i skolan och fotograferade eleverna under förmiddagen och det var så härligt att se den skaparglädje de visade. Överallt fanns ungdomar som visade stolthet över sitt arbete och trivsel med sina sysslor. Jag kände mig uppfylld av dagen och har gått och gottat mig åt känslan i flera dagar nu. Man kan läsa mer om temadagen på vår temadag .

No comments: