Thursday, February 21, 2008

Resedagbok 3

Efter att under några dagar ha varit bortkopplad från Internet är jag nu åter on line och kan fortsätta berätta om dag tre i Frankrike. Denna dag kände jag mig riktigt fransosik, när jag i arla morgonväkten, stod upp och tysta tassade ut köket, satte på kaffe och lät det bryggas medan jag sprang ner till boulangeriet och köpte tre! croissanter. Så söndagsmorgon det var!
Sedan satt jag där åter, med Paris för mina fötter, och njöt av dagens första måltid medan värdfolket sov i sin allra som sötaste morgonslummer.

Dagens begivenhet var att åka inlines utefter en avlyst gata nere vid Seinen och jag var med som fotograf och beundrare. J körde bil dit och tyckte att jag bromsade lite väl hårt på passagerarsidan. Men - paristrafiken ÄR lätt äventyrlig om man inte är van.
Under ett par timmar sprang och for folk fram och åter på inlines, cykel, kickboard. Själv strosade jag runt och tog bilder och njöt av solvärmen.


Efter detta for vi hem för att ta siesta. E bjöd på lunch, som gav grunden till en god middagsvila. Jag somnade gott och det gjorde värdfolket också, men plötsligt blev det kvällen och då bar det av ner till restaurangen på hörnan. Det var fotboll i kväll, mellan Paris och Marseille, i franska mästerskapen. J bjöd på middag och under tiden såg vi Marseille vinna med 2 - 1. Hälften av publiken höll på ena läget och hälften på andra så stämningen var mycket hög.

Efter detta var det bara att gå hem och packa inför morgondagens utfärd till landsbygden. Varpå jag somnade sött i min stora bäddsoffa.

No comments: