Friday, December 18, 2009

En vit jul

Ska det för en gångs skull bli en vit jul även här nere i sydsverige? Jag har känt mig så priviligierad de senaste åren, som kunnat glädja mig åt en garanterat vit jul uppe i Lappland. Men nu ser det ut som om det skulle kunna bli snö till jul för alla er som stannar kvar i Götaland.


Jag var ute vid stugan idag för att ge småfåglarna en extra dos solrosfrön och nötter. Det finns inget överflöd av fåglar inne i den djupa skog där vi bor. De flesta tycks hålla till inne i villaträdgårdarna på andra sidan skogen, så de som finns kvar ute hos oss klarar sig rätt länge på en och en halv liter frö.


Det var vackert där ute. Snön låg så djup att jag inte ens tänkte tanken att köra bil ända fram. Mellan tallkvistarna silade ett kallt solljus ner mot stugan, som låg där som en liten karamell. Det är julpyntat och fint inne i stugan och jag tog mig en kopp kaffe, spelade lite julmusik på vevgrammofonen och hade det allmänt behagligt medan kaminen värmde upp stugan till sittemperatur.

Och i morgon bär det av vidare norrut mot vårt vinterland i Lappland.

1 comment:

Lars Thim said...

Det ser härligt ut. Jag avundas dig i din vintriga omgivning som jag längtar efter så intensivt att jag snart börjar framkalla snö alldeles själv... Nä, det var nog bara lite mjäll...