Saturday, December 12, 2009

Luciatåget

Idag har jag varit med om ett mycket fint luciatåg. Det var Östra Sörmlands Järnvägsmuseum, som körde en omgång extra turer idag för att till slut för Mariefreds Lucia till Den lilla staden vid Mälaren. Men så långt var inte jag med. Jag for dit tidigt och löste heldagsbiljett varpå jag åkte tre gånger t.o.r. Läggesta - Mariefred.


Det var skönt att kunna nörda sig riktigt ordentlig. Ta kort uppifrån och nerifrån och bakifrån utan att någon höjde på ögonbrynen. Ty alla vi som var där var likadana. I de här kretsarna är det helt accepterat att fråga om litterabeteckningar på vagnar, tillverkningsår på lok och bansträckningar från annu dazumal.


Dagen lyftes ytterligare av en klar och kall sol som lyste över fälten runt Gripsholm och vagnarna värmdes upp av vedeldade kaminer. De spred inte bara värme omkring sig utan även en härlig doft av björkved, som ytterligare höjde mysfaktorn. Men någon lucia såg jag inte som sagt var, men det störde mig mindre för det lär jag få se i morgon.

No comments: