Friday, February 12, 2010

Alternativ gäst vid fågelbordet

Vi matar småfåglarna regelbundet och de tar tacksamt emot de frön vi lägger ut. Det sägs ju att om man börjat mata fåglarna på ett ställe så måste man fortsätta annars dör de av svält. Detta är en myt. När maten tar slut vid ett fågelbord söker sig pippijåglarna till nästa.


Vi har inte så många fåglar där ute i skogen, men däremot flera olika arter. Förra veckan såg jag en tofsmes och idag fick jag en fin bild på en större hackspett. Vi såg - och hörde - honom hela sommaren och tack vare vinterutfodringen lär han fortsätta gästa oss nästa år.


Under fågelbordet har jag sett en mängd små hål i snön och jag har trott att det varit märken av nedblåsta kottar. Icke så. Idag upptäckte jag en gäst till vid fågelfröna. En liten skogsmus som kvickt pilade upp och ner mellan de olika hålen. Han var inte trygg med mig och dök ner så fort han fick syn på mig, men till sist fick jag en bild där han syntes åtminstone till hälften.

För övrigt avslutades kvällen med att vi såg Josef Fares nya film "Farsan" Mycket sevärd och som vanligt ett utsökt porträtt av några äkta människor.

1 comment:

Anonymous said...

Ja, troligen sa det ar