Thursday, December 08, 2016

Julbord i stugan

Jag har många gånger sagt att jag skulle vilja fira jul ute i stugan men det lär aldrig bli av. Sociala konventioner och artighet gör att man rätar in sig i ledet och snällt firar sin jul med familjen så som seden bjuder. 

Idag har jag dock nästan firat jul ute i stugan. Jag sa till Anna att jag skulle vilja sova därute en sista gång i år och även om hon tyckte det lät ruskigt kallt så var hon i alla fall glad att jag inte ville ha hennes sällskap där ute.


Innan jag kunde fara ut och fira lillejul hade jag dock lite ärenden. Det första handlade om att köpa en stor röd låda med en massa smink och dylikt kladd i en butik som just idag sålde ut sådana lådor. Till halva priset. 

Butiken öppnade kl tio och jag var där en minut över som tur var ty där trängdes folk långt ute på gatan med sin boxar. Jag fick dock tag i min men i sista stund. Bara ett par minuter senare var de slut. Två damer råkade i häftigt gräl om den sista men till all lycka hade expediten en extra bakom disken.



Jag skulle även köpa en elektrisk nackkudde, som masserar axlarna. Den såldes i en simpel tysk lågprisbutik, som jag ogärna besöker men massageapparaten var så kraftigt prissänkt att jag gjorde ett undantag. Efter telefonkontakt med Anna kom jag ut med tre lådor. 


Nu hade jag bara älsklingsplatsen, Hagby soptipp, kvar. Där slängde jag emballage från Paulas marmorbord samt en madrass som var för stor för hennes bil. 


Men sedan var det bara stugan kvar och där gosade jag till mig hela eftermiddagen med köpt lussekatt och hembakta pepparkakor. Det är en så befriande känsla att inte behöva tänka på att åka hem på kvällen. 



Då firade jag i stället min lillejul i all enkelhet med några rätter som är lämpade för en primitiv stuga med bara en gasollåga. Det blev lite bröd och ost och sill och några köttbullar. Till detta bruna bönor, som ingick i min barndoms jular, men som någon kanske känner sig tveksam inför. Det sprids hur som helst härliga dofter i mitt lilla hus, där jag nu vilar på maten, skriver dagbok och strax skall titta på Svenska Ånglok från sextiotalet, del 2...

2 comments:

Anonymous said...

Ät och njut och jag förstår att du dessutom var vackert sminkad under tiden! Vilken tur att du kom över en sån låda, det kan behövas ibland.
/sysM

Alf said...

Sådana lådor biter inte på en gammal gubbe ... :-(