Monday, December 05, 2016

Sovmorgon

I morse sov jag osedvanligt gott och länge. Inte förrän halv tio slog jag upp mina ljusblå. Detta hade sin naturliga förklaring ty gårdagskvällen slutade inte så händelselöst som jag hoppades. Vid elva skrev Carina och undrade om jag kunde köra hem henne vid 23:30. Det kunde jag givetvis, men det finns ett problem med Carina. Hon kan inte kartan, förstår inte vägar och har lokalsinne som en akvariefisk i en glasskål.

Jag har flera gånger fått adresser att köra till av henne och hittills har det alltid blivit fel. Så även igår. Den adress hon uppgav fanns inte men efter några SMS fick jag en ny. Som fanns. Där fanns dock inte Carina ty hon hade gått ut genom en dörr runt hörnet och inte insett att det var fel gata utan traskat iväg genom den gråkalla natten, rakt ut i Karolinskas värsta byggarbetsplatser.


Efter en halvtimme såg jag en välbekant figur komma vandrande i fjärran och kunde plocka upp henne för vidare befordran hemåt. Dock - "Nog tålde hon att skrattas åt, men mera hedras dock" ty hon hade vakat vid sitt ex sjuksäng i ett dygn och dessförinnan varit vaken hela dagen. Inte så lätt att hålla ordning på väderstrecken då.


När jag nu väl vaknat tog jag det lugnt, åt min frukost och packade så småningom ihop lite grejer och for ut till stugan. Där tände jag min stormarschall, en burk som jag köpte för ett tag sedan på en billighetsaffär och som jag matar med ljusstumpar och utbrunna blockljus. Det är effektivt och den verkar kunna brinna hur länge som helst utan att veken slits ut.


Eftersom jag var rätt sen blev det inte så lång vistelse där ute idag. Till att börja med satt jag ute på verandan med mitt kaffe och min lussekatt men senare drog jag mig in i storstugan med kamin och ljusstakar. Där blir det fort väldigt varmt men också lite sövande. Kaminen slukar mycket syre och snart ser jag hur lågorna på ljusen blir mindre. Jag stänger av kaminen och öppnar dörren en stund innan jag somnar men sedan vilar jag gott en stund.


Jag väntar med att fara hem tills det mörknat för jag vill gärna ha en bild på granen, med sina ljus tända. Den blir vacker. Sedan far jag hem och inviger den stekpanna och gryta vi köpte hos Ingvar igår genom att koka potatis och steka falukorv med löksås. Och nu har vi hamnat framför historieätarna på TV och hoppas att denna kväll skall sluta händelselöst.

No comments: