Thursday, December 01, 2016

En öppen dag

Det är väl nästan alltid så att man vet på ett ungefär vad som skall hända under dagen, när man slår upp sina ljusblå om morgonen. Men i morse kände jag det inte så. Jag hade inget som helst planerat och kände detta som en stor frihet. Men så erinrade jag mig att jag hade en grovt förkyld svåger hemma idag. Han skulle väl i och för sig ha klarat sig själv, men det kändes lite oartigt att ge sig iväg och lämna sjuklingen ensam.

Så jag stannade inne och försjönk i min jakt på förfäderna och hade en på det stora hela lugn och fin torsdag. Mitt på dagen gick jag och handlade och lagade sedan lunch. Strömmingslåda fick det bli och svågern lät sig väl smaka. Så frikostigt som han alltid bjuder ute på lokal så känns det rätt bra att kunna bjuda på god hemlagad mat av hög kvalitet. 

Förutom att släktforska så satte jag mig och ordnade i stort sett samtliga julklappar. Det gjorde jag på nätet och det gick över förväntan. Skönt att slippa springa i affärer. Men en sak till köpte jag. SJ skickade nämligen ut ett mail om att man firade 160 år idag och sålde biljetter för 160:- Då gjorde jag slag i saken och beställde min biljett till Kivik.

Jag har suttit och kollat lite i SJ:s tidtabeller och kommit fram till att jag kan få ett tretimmarsbesök i Kivik om jag åker 06:21 från Stockholm och är tillbaka 21:39. Det kan det vara värt att få strosa runt i Piratens hemmiljö en januaridag utan en massa turister. Jag kollade efter matställen och de flesta verkar vara stängda under vintern, men hamncaféet håller öppet. Det skall bli en trevlig resa där två entimmes bussresor genom Österlen ingår. 

Till kvällsmat hade jag tänkt fläsklägg med rotmos, men just lägg fanns inte i kvartersbutiken idag så jag köpte en bogbladsstek och anrättade den på samma sätt. Mitt i matlagningen fick jag kasta mig iväg och hämta Anna ty hon hade fått en stor otymplig blomma i present av arbetsgivaren och den var för bökig att ta i tunnelbanan.Sedan smakade rotmos och fläskkött utmärkt och nu sitter vi samlade vid TV:n.

No comments: