Tuesday, December 06, 2016

Läxhjälp

I våras höll jag på med läxhjälp hos en idrottsförening, där grabbarna Grus är med. Det var nog uppskattat, åtminstone av föräldrarna, men i höst har det inte blivit av. Det beror nog inte på mig utan mer på att föreningens möten i höst tycks ha handlat om inre stridigheter rörande ekonomi och träning och annat, som föräldrar kan bli osams om. Så i höst har det inte blivit någon läxhjälp - tills idag.

Vi har en granne som på sedvanligt sätt fått tag på en ostasiatisk kvinna med två barn. Kvinnan är avpolletterad, men barnen har det bäst hos honom och nu har han undrat om de kan få lite hjälp med läxor och det gör jag gärna. Så ikväll, innan jag for och hämtade Anna efter spelningen, satt jag med barnen och räknade. Den ena gick i nian och den andra första året på gymnasiet och det kändes mycket meningsfullt.

I övrigt har jag tagit mig en stilla hemmadag och förberett mig lite för en sista övernattning i stugan innan jul. Jag har tänkt sova över på torsdag. Jag har också gjort i ordning julbrevet till Anders, långt borta i USA: Han skall få en liten glasburk med en speciell krydda i julklapp. Till USA måste man skicka med en tulldeklaration och jag skrev att paketet innehåller en tomte av glas. Hade jag skrivit "Spice" hade nog tullen inte släppt igenom brevet.

No comments: