Thursday, December 27, 2012

Annandag Jul

Annandag och redan känns det som att det roliga är över för denna gång. Vardagen smyger sig på och så tycks det vara även i Paris där dottern meddelar att hon är på väg in till jobbet. I Amerika är man ju sina nio timmar efter och firar "julafton" först den 25:e så där har de väl förhoppningsvis jul fortfarande medan irländaren i familjen är den ende som har sitt roliga kvar. Han har jobbat hela julen och går nu in i vila och ledighet några dagar.

Själv skall jag inte klaga heller. Även om en medlem ur de arbetande klasserna flög ner till Sthlm i eftermiddags så är vi gamlingar kvar här uppe tar det lugnt i kylan. Dagens begivenhet var middagsgästerna Rune och Eivor som bjöds på sik och röding med skirat smör och mandelpotatis därtill. Gott.


Gästerna fotograferade just under den sekund de råkade titta ner
Jag fortsatte också att gå igenom gamla diabilder som A:s far en gång i tiden tog och det finns jättemycket att se. Mycket saknar intresse, men då och då glimmar det till med bilder av stort dokumentärt värde. Här är ett exempel på tre vackert skolavslutningsklädda barn, vilka nu alla uppnått aktningsvärd ålder och värdighet.

Tre förhoppningsfulla små med livet framför sig
Ytterligare en syssla, som inte kräver mycket tid men ändå någon liten möda är produktionen av islyktor. VI gör alltid sådana, som står och lyser vackert runt infarten till huset. Jag har aldrig varit medveten om att dessa lyktor har ett andrahandsvärde men det har de. De skall nämligen stå utefter bygatorna som ett vackert pynt när turisterna kommer till Jokkmokks marknad. Den är så stor att även den här lilla byn hänger med på ett hörn eftersom folk bor på hotell här då.

Islyktan är vacker även som översnöad
Sist idag traskade vi bort till familjen H där vi ägnade oss åt sällskapsspel. Charader är roligt att se på men jag kände mig väldigt tillkortakommen då jag skulle illustrera att "Skidläraren tar ut sin pension". Då gick det bättre med Alias, ett spel där man skall beskriva så många ord som möjligt under en minut tillsammans med sin partner. Där sopade A och jag banan med de andra.

No comments: